Vorige week schreef ik dat ik op reis ging naar het Franse skigebied, Serre Chevalier. Inmiddels ben ik weer terug na vier dagen waarin ik ontzettend veel heb gedaan. Ik heb twee dagen geskied, op een plastic slee de berg af gesjeesd, genoten in de wellness en lekker gegeten in verschillende restaurants. Wellicht hebben jullie het nieuws wel gevolgd over het slechte weer in Oostenrijk? Wij hadden stralend weer op de piste, alle dagen! Serre Chevalier ligt in het zuidelijke deel van de Franse Alpen en herbergt 13 dorpen. Deze dorpen zijn onderverdeeld in vier wijken, Briançon, Chantemerle, Villeneuve la Salle en Monêtier les Bains.

Reizen naar Serre Chevalier

Vanuit Nederland kan je vliegen op Grenoble maar dan heb je een transfer van bijna 2,5 uur omdat je door de bergen rijdt. Wij zijn met Transavia naar het Italiaanse Turijn gevlogen om vanaf daar in 1,5 uur naar Serre Chevalier te rijden. Monsieur Jacques wachtte ons op bij het vliegveld en bracht ons naar Hotel Plein Sud in Chantemerle. De Engelse Lynn runt sinds 13 jaar dit 3 sterren hotel op nog geen 10 minuten lopen van het centrum en de piste.

Na aankomst hebben we eerst onze spullen naar de kamers gebracht. Ik had een kamer op de benedenverdieping met terras en uitzicht op de piste waar we de volgende dag omhoog zouden gaan. Elke kamer heeft een bad en er is een verwarmd zwembad in het hotel. Voor mij is dat echt een pluspunt op wintersport om na een intensieve dag even een moment voor mijzelf te nemen en te ontspannen.

Hotel Plein Sud     Hotel Plein Sud

Skiinfo ski app

We besloten om gelijk naar de skiverhuur te gaan om de skispullen te gaan passen en klaar te zetten voor de volgende dag. Ideaal was het dat je de spullen bij de verhuur kan achterlaten en je dus niet alles heen en weer hoeft te sjouwen. De eerste avond hebben we rustig aan gedaan en met zijn allen gegeten in het restaurant van het hotel. Voor vertrek had ik de ski app gedownload van Skiinfo. Je kan het gebied selecteren waar je bent en precies zien wat de sneeuwhoogte en sneeuwval is en hoeveel skiliften- en pistes er open zijn. Door het bekijken van de webcams kan je real time zien hoe de piste eruit ziet. Via de button “weer” kan je zien wat de weersverwachting zowel op de bergtop is als in het dal en voor morgen beloofd het een stralende dag te worden.

Met dit vooruitzicht sloten we de avond af met een drankje van het huis, “Genepi” genaamd, in de hotelbar Le Bruno’s. De Genepi sloeg er bij mij in als een bom dus ik kan je vertellen dat ik de eerste avond heerlijk heb geslapen.

Skiinfo sneeuw app     Diner Hotel Plein Sud

Skigebied Serre Chevalier

Om acht uur zaten we al aan het ontbijt met zijn allen waar we konden kiezen uit een uitgebreid buffet. Vervolgens pakten we onze spullen voor de eerste dag en gingen we richting de skiverhuur. Nicolas, een stagiair bij het toerismebureau en Eric, onze skileraar wachtte ons op om ons mee te nemen de berg op. In het begin ben ik altijd wat onzeker als ik na een tijd weer op de latten sta maar Eric zorgde ervoor dat ik het vertrouwen weer terug kreeg. “Come on Henriettaaa, follow me” zei hij en daar ging ik. De rest van de groep zijn ervaren skiërs en soms splitsten we op om een andere route te doen en elkaar later weer op een ander punt te ontmoeten.

Ik vind skiën een heerlijke buitensport maar ik hoef niet de hele dag de berg op en af. Ik vind het net zo lekker om met mijn gezicht in de zon over de sneeuw te glijden en te genieten van de besneeuwde uitzichten. Voor mij is de ultieme wintersport vakantie een combinatie van actief zijn in de sneeuw, cultuur snuiven in de omgeving, ontspannen in een wellness om vervolgens avonds rozig aan tafel te schuiven. Lekker bijkomen van de dag met een wijntje en lekker eten.

Briancon

Skileraar reserveren

Tijdens onze skitochten hadden we een erg leuke gids en instructeur, Eric, die veel vertelde over het gebied en mij in elk geval goede les gaf. Wil je ski- of snowboardlessen volgen neem dan contact op met Eric Genevaz via: ericgenevaz@mac.com of (+33) 06 1504 6923.

Cultuur

Voor mij is Serre Chevalier dan ook een skigebied dat alles biedt wat ik wil op een wintersportreis. De stad Briancon staat op de lijst van UNESCO en kun je net zoals de forten van Vauban zien liggen vanaf de piste. Er wordt veel aandacht geschonken aan de cultuur in de omgeving en op de piste is dat te merken met het project “Neiges de Culture”. Er zijn diverse tunnels op de piste gebouwd waar je doorheen kunt skiën en informatie kunt lezen over de omgeving. Er is zelfs een heus tentendorp gebouwd met een foto expositie. Op de beugels van de skiliften staan korte gedichten of leuke wetenswaardigheden.

Neiges de Culture      Neiges de Culture

Actief

Naast het skiën vind ik het ook altijd erg leuk om een andere wintersport activiteit te doen. Ik had het geluk dat er net twee weken geleden een rodelbaan was geopend, Déval’Bob, gelegen aan de voet van de stoeltjeslift l’Aravet. Beneden in het dal kun je met de skilift een plastic slee ophalen om in totaal 4 kilometer en 500 meter naar beneden te sleeën. De baan heeft 26 bochten en ik moet eerlijk zeggen dat het een pittig parcours was en ik blij was dat ik een skihelm- en bril op had. Sommige stukken zijn behoorlijk stijl en met mijn lange benen bleef ik maar moeizaam in mijn slee. Ik had een route bordje gemist en uiteindelijk kwam ik onder de sneeuw via de skipiste met een noodgang naar beneden, maar wat een kick gaf dat!

Skilift - Serre Chevalier     Rodelen - Serre Chevalier

Wellness

In het dorp Monetiers les Bains is een natuurlijke bron dat vele wellness mogelijkheden biedt. Het werd lang geleden ontdekt door de Romeinen en tegenwoordig is er een aqua thermaal centrum gevestigd, Les Grands Bains. Je hebt zowel binnen- als buitenbaden en toen ik in het buitenbad lag te ontspannen dwarrelden de sneeuwvlokken neer, voor mij het ultieme wintersport relax moment. Wil je meer weten over de winter wellness mogelijkheden lees dan mijn reisartikel: Winter wellness in Serre Chevalier.

Wellness - Les Grand Bains     Wellness - Les Grand Bains

Food

Frankrijk staat bekend om haar uitstekende keuken en in elk restaurant waar we zijn geweest stond foie gras op het menu. Voor mij als bijna vegetariër stond er gelukkig ook genoeg lekkers op het menu en ik heb genoten van heerlijke kaasfondues en goede wijnen. De restaurants Le Lapon en Le Loup Blanc, beiden gelegen in Chantemerle, kan ik zeker aanraden. Afgezien van de goede keuken en vriendelijke bediening, zijn de restaurants ook nog eens sfeervol ingericht en was het geen straf om hier uren te tafelen met mijn mede reizigers.

Hotel Rock Noir     Le Loup Blanc

Pisterestaurant l’Aravet kan ik aanraden voor de lunch of als tussenstop tijdens het skiën. Je kan hier zowel van de kaart eten als gebruik maken van het buffet. Mocht je met de familie op vakantie zijn waarvan en er mensen niet skiën dan kan je gewoon hier afspreken. Ook wandelaars kunnen met de skilift het restaurant bereiken.

Ben je na het lezen nieuwsgierig worden naar de beelden? Bekijk dan de onderstaande video met mijn belevenissen in Serre Chevalier!

Ik kan Serre Chevalier zeker aanraden en ik ben dan ook benieuwd of er iemand is die
hier ook een keer naar toe wil of misschien al wel eens is geweest?