Wat wil ik voor onderwater foto camera? Er zijn zoveel opties en mogelijkheden. Hoe kwam ik tot mijn keus en wat vind ik van de waterdichte Nikon Coolpix?

Wat wil ik voor onderwater foto camera?

Al jaren wilde ik een onderwatercamera en helemaal sinds ik mijn PADI Open Water duikbrevet heb gehaald. Toen ik wist dat ik  naar Curaçao zou reizen stond dat bovenaan mijn verlanglijst om aan te schaffen. Nou heb je net als met zoveel andere producten een enorme keuze. Aangezien ik niet de beste ben in keuzes maken zette ik eerst op een rij wat ik belangrijk vond:

• Goede kwaliteit van foto’s
• Onderwatercamera tot 18 meter, dieper ga ik zelf niet
• Camera die ik ook boven water kan gebruiken
• Camera waarmee ik kan filmen in HD kwaliteit
• Makkelijk te bedienen, zowel onder- als boven water
• Met koord zodat ik het om mijn nek kan hangen
• Mogelijkheid tot het vastmaken van een drijf polsband
• Ingebouwde GPS zodat ik kan zien waar ik ben
• Mogelijkheid tot verbinden met een wifi netwerk

Wat vind ik van de Nikon Coolpix AW110?

Nikoncamera              Drijf polsband

In een paar punten kan iedereen zich vinden denk ik maar vooral het extra voordeel van de mogelijkheid voor het koppelen aan een wifi netwerk sprak mij aan. Als reisblogger is het ideaal dat ik mijn net vastgelegde belevenissen gelijk online kan delen en dat gaf de doorslag voor de aanschaf van deze camera. Uiteraard heb ik ook gekeken naar de overige specificaties en die waren niet mis:

• 16-megapixelsensor
• 5x optische zoom
• Ingebouwde GPS
• Valbestendig tot 2 meter
• Scherm van 3 inch

Bij mijn eerste duik in het water rondom het Santa Barbara Beach Resort in Curaçao nam ik mijn camera mee. De bediening van de camera gaat volledig via knoppen en dat werkt erg fijn onderwater. Er zit een directe film knop op dus als er iets moois voorbij kwam zwemmen kon ik het gelijk vastleggen op film zonder de camera daarvoor eerst in te stellen. En niet onbelangrijk de camera is te gebruiken zonder case en dus echt waterdicht.

Onderwaterwereld Curacao

Inmiddels is de camera al op meerdere reizen mee geweest en heb ik op het Thaise eiland Koh Talu ook weer veel mooie foto’s kunnen maken zowel onder- als bovenwater.

Zeeegel Koh Talu Thailand

Niet alleen de foto’s leveren mooie beelden op maar ook filmen onderwater werkt goed, kijk je mee naar alle vissen waar ik door word omgeven?

Ik gebruik de camera niet alleen als ik ga zwemmen, snorkelen of duiken maar ik vind het ook ideaal om te gebruiken als het regent of als ik op wintersport ga. Eigenlijk gebruik ik de camera overal waar het vochtig is of als ik iets sportiefs ga ondernemen. Wat dat betreft blijft een compact camera makkelijker, handzamer en veiliger in het gebruik dan een spiegelreflex.

De enige minpunten die ik heb kunnen ontdekken is het missen van de multishot functie, waarmee meerdere opnames achter elkaar kunnen worden gemaakt. In donker water zijn de opnamen niet zo scherp en soms is er condensvorming op de lens. Maar verder heb ik er veel plezier van en kan ik jullie nu ook mijn onderwater belevenissen laten zien.

Onderwatercamera en polsband

NIEUW TYPE COOLPIX W300

*Update Sep 2017:
Na vier jaar intensief gebruik van de Nikon COOLPIX AW110 is deze onderwater foto camera aan zijn einde. Filmen doet die nog prima, maar bij het maken van foto’s kan ik er niet meer van op aan dat de camera afdrukt op het moment dat ik dat wil. Daarbij vormt de camera meer condens op de lens als ik hem gebruik onderwater of tijdens wintersport. Gelukkig heeft Nikon inmiddels een nieuw type gelanceerd, de Nikon COOLPIX W300.

Bekijk hier de waterdichte Nikon camera’s bij CameraNU.nl.

Neem jij een onderwater foto camera mee op reis?

Print Friendly, PDF & Email