Het is weer zover, de laatste dag van het jaar. Tijd voor een terugblik op 2015. Voor mijn gevoel is het jaar omgevlogen, dat heb ik sowieso de laatste jaren steeds meer. Zou dat komen omdat ik ouder word of herken jij dat ook? In elk geval is mijn blog, naast mijn agenda, een handig middel om te zien wat ik dit jaar allemaal ondernomen en beleefd heb.

2015, een jaar vol bijzondere reismomenten

Citytrips, roadtrips en weekendjes weg in Nederland hadden de overhand in 2015. Toen ik mijn terugblik op 2014 teruglas dacht ik weer terug aan alle verre reizen die ik heb gemaakt en dat ik zoveel dingen heb beleefd met een diverse groep mensen. Ook dit jaar heb ik weer vele nieuwe mensen ontmoet en herinneringen voor het leven gemaakt. Tijdens een reis trek je een aantal dagen intensief met elkaar op en daarna zeg je elkaar weer gedag op het vliegveld. Sommige mensen spreek ik bijna nooit meer na een reis, hoogstens nog eens op een event, en met anderen heb ik nog (zeer) regelmatig contact.

Dit jaar heb ik vele plekken mogen ontdekken met Denise van Inhetvliegtuig.nl. Vanaf het moment dat we elkaar leerden kennen tijdens Traverse in Newcastle, begin 2014, hadden we een enorme klik. Zowel privé als op reisgebied hebben we dezelfde interesses en hoe gaaf is het dan als je soms ook nog eens samen blog gerelateerd op pad kan. Maar ook met Sheelagh van SheelaghMairi.nl ben ik dit jaar twee keer op reis geweest en mocht ik zelfs naar haar huwelijksfeest komen. In München hesen we ons in een dirndl, we lagen te bubbelen tussen de bloemen in Noordwijk en we gingen zeilfietsen in Egmond aan Zee.

Dit jaar ging ik ook weer op pad met Manon van Girlslove2Travel. We zijn al vele malen samen op reis geweest en dit jaar genoten we onder andere van een wine skisafari tocht in Zuid Tirol. Met Anne, onder andere freelance journalist van het AD, beleefde ik een canyoning avontuur in Madeira en in het noordelijk gelegen Lauwersmeergebied waagde ik me met een stel andere bloggers aan een outdoor bloggersbattle. Stuk voor stuk bijzondere en onvergetelijke belevenissen en dat allemaal te danken aan mijn reisblog. Dat vind ik zo speciaal en dat zijn echt de momenten die ik koester. Ik had nooit kunnen denken dat een hobby mij zoveel zou brengen.

Wil jij op de hoogte blijven van al mijn reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en Travel around with me via FacebookInstagram, Pinterest, Twitter en op YouTube.

Oh Oh 2015, een jaar vol bijzondere reis momenten!

Hoe gaaf het reizen voor mij ook is het is ook deels een vlucht voor mij persoonlijk. Ik schreef het precies een jaar geleden ook en eigenlijk is er privé nog niets veranderd. Mijn gedachten varen weg zodra ik richting Schiphol reis of in de auto stap naar een bestemming. Mijn zorgen verdwijnen als sneeuw voor de zon totdat ik weer naar huis moet. Toen schreef ik ook dat mensen zeiden dat ik soms best wat persoonlijker mag zijn, dat mensen misschien ook die kant willen zien.

Een jaar later ben ik er nog niet uit of ik die kant ook online wil delen. Wie weet komt dat nog eens of niet. Anyway, ik geniet ervan om mijn reiservaringen te delen en ik hoop dat ik anderen mag inspireren om de wereld te ontdekken, ver weg en dichtbij.

Op pad in eigen land
2015 stond in het teken van reizen in eigen land. Vroeger wilde ik het liefste zo ver mogelijk weg en vergat ik wel eens dat Nederland ook zo veel te bieden heeft. Inmiddels weet ik dat er genoeg te beleven valt in ons kikkerlandje en heb ik flink wat leuke dingen ontdekt. Zo wist ik niet eens dat er elk jaar in mijn eigen stad een Haagse Hotelnacht is. In januari is het weer zover, dan worden Hagenaars en Hagenezen uitgedaagd om eens te overnachten in hun eigen stad om te ontdekken hoe leuk dat is.

Verrast werd ik echt door het Waddeneiland, Vlieland. Daar heb ik zo’n ontzettend leuk weekend gehad met mijn zusje. Ik was nog nooit op Vlieland geweest maar kan het iedereen aanraden. De enorme zandvlakte is erg bijzonder en als paardrijd liefhebber genoot ik van het paardrijden op het strand.

Paardrijden op IJslanders op Vlieland

De Bollenstreek, jaarlijks wordt deze regio door duizenden mensen bezocht vanuit de hele wereld. Shame on me, ik was er nog nooit geweest. Maar het is nooit te laat om iets te ontdekken en dat deed ik op een bijzondere manier. Samen met Sheelagh stapte ik op de solex en reden we langs de ellenlange gekleurde bollenvelden met als kers op de taart, dat we even later lagen te bubbelen tussen de bollen. Vanuit Noordwijk reden we door naar Egmond aan Zee waar ik ging glamperen in een luxe safaritent. Ik beklom de vuurtoren aan het strand en raakte bijna te water met het zeilfietsen.

Fotoreport: Zeilfietsen in Camperduin

Weet je nog dat we dit jaar last hadden van die vreselijke zomerstorm? Dat was precies het weekend dat ik naar het Overijsselse Vechtdal afreisde. Ik hou van de natuurlijke omgeving en ik kan het echt aanraden om bij alle lokale boeren en winkels langs te gaan om rond te kijken en te proeven. Hopelijk is het voor jou dan een stuk beter weer.

Kijken, ruiken, proeven & beleven in het Vechtdal

Mijn laatste reis in eigen land ging naar het noordelijk gelegen Lauwersmeergebied. Ik verbleef een paar dagen in Kollumerpomp, in de middle of nowhere. Maar ook hier ontdekte ik bijzondere hotspots; een Theefabriek in Houwerzijl en een boerderij waarvan de schuur is omgebouwd tot restaurant met een echtpaar dat verzot is op whisky. Dat smaakt naar meer.

Naast de vele weekendjes weg, heb ik ook nog een paar festivals meegepakt. Mei, was de festivalmaand voor mij. In genoot van koffie op het Amsterdam Coffee Festival, spong rond op het Luchtkussenfestival in Den Haag en in het laatste weekend danste ik de hele dag rond op Emporium. Het aller gaafste om mee te maken was het meevaren in de Gay Pride op de Girlslove2Travel boot, wooww wat een belevenis!

Fotoreport: Part of the GAYPRIDE 2015

Citytrips
Van München naar Parijs en van Benidorm naar Berlijn en Leuven. In München vierde ik feest in een dirndl tijdens het Starkbierfest en in Parijs hing ik met mijn neus in een afvalbak op een begraafplaats, ik ben dus niet geurenblind. Tja, soms loopt het zo;). Dat ik ooit naar Benidorm zou gaan had ik nooit gedacht maar de Spaanse badplaats aan zee heeft mij verrast. Berlijn was de eerste reis in tijden die ik niet in opdracht maakte en ik vond het daar zo leuk dat ik zeker nog eens terugga. Leuven was de laatste bestemming van 2015, hoe cliché ook, als je van bier en chocolade houdt moet je hier naar toe.

Starkbierfest

Wintersport
Mijn twee wintersport trips dit jaar hebben mij beiden gebracht naar het Italiaanse Zuid Tirol. Gitschberg Jochtal ontdekte ik alleen tijdens een weekend begin van het jaar. Ik skiede door het gebied, at heerlijke knödel in berghutten en maakte een bijzondere wandeling naar het, alleen te voet bereikbare dorpje, Fane Alm. Het was fantastisch totdat ik op dag twee iets te enthousiast ging sleeën en mijn eigen sleecrash vastlegde op camera.

In Alpe di Siusi en Alta Badia ging het er twee maanden later een stuk beter aan toe. Ik kon weer skiën maar genoot ook van een bubbelbad met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen en nam plaats in een arrenslee voortgetrokken door Haflingers. Wat ik nooit had willen missen was de Wine Skisafari. Van hut naar hut skiën, live muziek op de piste en ondertussen heerlijke wijnen proeven, wat wil je nog meer?!

Wine Skisafari, wijnproeverij in Alta Badia Zuid Tirol

Roadtrips
Met een big smile schrijf ik dit blog, mijn mede huisgenoten vragen zich af en toe waarom ik moet lachen. Al die herinneringen aan die mooie reizen. Ik ben maar liefst drie keer op roadtrip geweest in 2015. In Italië kon ik zelf lui achterover leunen want toen werd ik samen met mijn moeder en de rest van het gezelschap rondgereden van Parma naar Cinque Terre en Turijn.

Een maand later mocht ik op uitnodiging Tunesië ontdekken, van de hoofdstad Tunis verkende ik de rest van de Noordelijke kustlijn en na een paar dagen vloog ik naar het zuidelijk gelegen eiland Djerba. Vanwege de vreselijke aanslag aldaar zijn mijn verhalen helaas nog steeds niet gepubliceerd. Ik zou zo vreselijk graag vertellen hoe het was om met paarden te zwemmen daar, misschien moet ik dat binnenkort maar gewoon doen.

Een paar jaar geleden was ik voor het eerst in Slovenië tijdens een interrailtrip. Nu was ik terug in dit nog relatief onbekende vakantieland. Hoewel het een roadtrip was heb ik mij voornamelijk laten rondrijden door Denise, die wilde wel ervaring op doen in het autorijden in het buitenland. We reden van Noord naar Zuid en van Oost naar West. We gingen raften, zomer sleeën, ik ging paardrijden en Denise ging koekjes bakken. We relaxten in de wellness en voerden hertjes. Een 12 jarige gaf ons een wijnproeverij en we proosten met lokaal bier op onze roadtrip in Ljubljana, wat een trip was dit!

Hike must do Vrata Valley

Outdoor adventures
Hoewel Slovenië ook deels een outdoor adventure was stond mijn reis naar de Portugese archipel Madeira pas echt in het teken van de natuur ontdekken. Ik verbleef twee dagen aan de kust en twee dagen in het plaatsje Monte op de heuvel. Vanuit beide plaatsen maakte ik uitstapjes. Zo ging ik mountainbiken op het bergplateau, canyoningen in de bergen en kayakken en dolfijnen spotten op Madeira.

Doelen voor 2016
Stuk voor stuk waren het speciale reizen waar ik graag aan terugdenk. Eigenlijk ben ik niet van de goede voornemens en duidelijke doelen stel ik ook niet meer. Inmiddels heb ik geleerd dat ik het leven meer moet leven zoals het komt. Het is niet zo dat ik doelloos in het leven sta maar ik laat wel meer dingen op mij af komen en plan niet al te ver vooruit. In elk geval is er nog genoeg wat ik wil ontdekken in 2016 en daarna. In hoop met een aantal mensen weer mooie reizen te gaan maken en nieuwe dingen te beleven en verder wil ik nog meer genieten van de dingen die ik meemaak en mag doen.

Bedankt voor de support!
Ik wil iedereen ontzettend bedanken voor de steun en de support om mijn dromen waar te maken. In mijn blog zit ontzettend veel tijd, soms mis ik daardoor dingen en vrienden begrijpen het niet altijd. Maar uiteindelijk zien zij dat ik hier gelukkig van wordt en daar ben ik blij om. Daarnaast bedank ik graag mijn opdrachtgevers en samenwerkingspartners voor alle geweldige dingen die ik heb mogen doen dit jaar. Last but not least, wil ik jullie bedanken, mijn lezers die ik meeneem op reis om te laten zien wat er allemaal te beleven valt in deze wereld. Dank jullie wel voor alle reacties, shares en ontmoetingen. 2016, bring it on…

Nieuwe jaaroverzichten 2016 – 2022

1. Jaaroverzicht 2022
  2. Jaaroverzicht 2021, up- and down rollercoaster.
  3. Jaaroverzicht 2020, anders dan anders maar wel tof!
  4. Alle mooie reis momenten van 2019
  5. Bekijk hier alle reisbelevenissen in 2018
  6. Alle reis avonturen van 2017
  7. De belevenissen in 2016

Hoe was jullie reisjaar?

*In dit artikel staan zogenoemde affiliatie links vermeld. Klik jij op een van de linken dan weet de aanbieder dat je ze gevonden hebt via Travelaroundwithme.com. Als dank voor het doorsturen ontvangen wij een commissie. Jij betaald niets extra’s voor je vakantie of product en op deze manier kunnen wij jou van gratis informatie over alle reis mogelijkheden blijven voorzien. Voor meer informatie verwijzen wij naar onze privacy pagina en disclaimer informatie.