Het einde van het jaar staat bij mij altijd in het teken van een nieuw jaaroverzicht. Een mooie reflectie op alles wat ik dit jaar heb mogen beleven. Een fantastische herinnering voor mij zelf om in één overzicht te zien wat ik allemaal heb mogen beleven en voor jullie lezers een dosis vol reisinspiratie.

Jaaroverzicht 2019, nagenieten!

Sinds 2014 maak ik elk jaar een mooi reisoverzicht en ook nu vind ik het weer zo leuk om alles terug te kijken. Waar ben ik geweest, met wie was dat, wat heb ik beleefd en de reis herinneringen blijven zich opdienen in mijn geheugen. Met een grote glimlach kijk ik terug op al die mooie reisjaren. In 2018 zegde ik mijn fulltime baan op en 2019 was het tweede jaar dat ik volledig als ondernemer aan het werk ben. Ik vind het zo gaaf dat het lukt om als zelfstandig ondernemer een inkomen te genereren uit wat ooit mijn hobby was. Net als in 2017 moet ik helaas ook nu weer zeggen dat 2019 privé gezien een moeilijk jaar was waardoor ik niet alle plannen die ik had waar heb kunnen maken.

En weet je wat, dat geeft helemaal niet. Die plannen lopen niet weg en soms zijn andere dingen gewoon belangrijker. Een groot verschil was er wel in 2019 en dat was dat ik zowel de niet leuke momenten en vooral de hele fijne momenten kon delen met mijn lieve vriend. Gelukkig houdt hij net zoveel van reizen als ik en dat betekent dat ik ook met hem een paar mooie reizen heb gemaakt. Ook zo leuk, ik ben eindelijk weer eens met mijn zusje op reis geweest.

In totaal was ik in 2019 85 dagen op reis.
Wat de highlights van 2019 waren?

De meest verre reis was naar Sri Lanka, de meest bijzondere reis was naar de Faeröer Eilanden. In 2019 ging ik voor het eerst van mijn leven met een ander stel op reis en ook nog eens naar een plek waar ik nog nooit was geweest. Mijn volledige nieuwe reiservaring was een weekend naar Disneyland Parijs met vrienden. En ik werd compleet verrast door mijn vriend dat ik mee mocht op de familie citytrip naar Moskou en St. Petersburg.

Ik hou van de vrijheid van het reizen met een huurauto en dit jaar maakte ik roadtrips in de Alentejo, in IJsland en in Zuid-ZwedenDe Citytrips bestonden dit jaar uit een bezoek aan Innsbruck, Londen, Zagreb en Kopenhagen. En qua wintersport reizen stond ik in de sneeuw in Kühtai, Tignes en Les MenuiresIn Nederland genoot ik in Brabant, Zeeland en ontdekte ik Aalsmeer en Amstelveen. En met een vriendin genoot ik van een strandvakantie op KaapverdiëEn samen met mijn team hebben wij vele wellness tips geschreven voor mijn andere website, Wellness Spots. Heb je daar al eens gekeken?

1. Bezoek aan voor mij nieuwe landen; Sri Lanka, Faeröer Eilanden, Rusland en Kaapverdië
  2. Nieuwe belevenissen: Eerste keer op reis met vrienden en met schoonfamilie
  3. Avonturen voor de eerste keer: ijsduiken in Tignes, Fatbiken in Les Menuires en sterren kijken in Alentejo
  4. Mooiste wellness locaties; dat waren de luxe hotels in Sri Lanka en in de Alentejo
  5. Meest bijzondere overnachtingen; slapen op een woonboot en slapen in een Dome in de Alentejo
  6. Waar wil ik nog over schrijven; over Kopenhagen, Moskou, St. Petersburg en Zeeland heb ik nog niets geschreven.
  7. Bijzondere reismomenten; op jacht naar het noorderlicht in IJsland, olifanten en luipaarden spotten in Sri Lanka, bubbelen in de Brabantse bossen en op de Faeröer Eilanden, Jupiter zien door een telescoop, zwemmen met reuzen schildpadden in Sri Lanka.

Jaaroverzicht 2019

De 10 leukste vragen en reacties van lezers

Regelmatig krijg ik e-mails met uitgebreide vragen van lezers die iets willen weten over een reis die ik heb gemaakt. Of er worden praktische vragen gesteld via de ‘reactie’ mogelijkheid onder de artikelen. Natuurlijk schrijf ik mijn verhalen ook om anderen te informeren en inspireren maar ik vind het zo leuk dat mensen echt iets aan mijn tips hebben of meer willen weten. Dankjewel voor het lezen van mijn verhalen en het zoeken van contact. Ik hoop dat jullie allemaal prachtige reizen hebben gemaakt.

1. Wij pakten vandaag de bus naar Bethlehem om wat rond te kijken, toen we uitstapten werden we aangesproken daar een taxichauffeur. Nadat het gesprek vorderde kwam hij me steeds bekender voor, tot hij zei dat hij een ” friend girl ” in Holland had. Toen herinnerde ik me ineens jouw blog met foto van Yousef, die ik gelezen had toen ik info over de reis naar Bethlehem opzocht. Daardoor hadden we best een vertrouwd gevoel en zijn uiteindelijk heel de dag met hem op pad geweest. Uiteindelijk ook naar Jericho en de dode zee, top gids van begin tot eind!
  2. Je kent mij verder niet, maar ik wilde je graag even bedanken 🙂. Op dit moment zijn mijn vriend en ik voor acht dagen op de Azoren, waarvan drie dagen (2,5 dag actief) op het eiland Terceira. Mede door jouw tips hebben we mooi kunnen rondrijden en een gave trip kunnen maken, dank dus voor de goede en fijne tips! Nu op naar de overige dagen op Sao Miguel 🙂
  3. Het Zwarte Woud behoort al langere tijd tot een van mijn lievelingsbestemmingen, maar jij hebt het zo wel heel erg mooi aangepakt en in beeld/onder woorden gebracht. Bedankt daarvoor!
  4. Wij maken een reisje door Italië en willen 5 Terre bezoeken….. Mijn vrouw kwam meteen uit op jouw site. Perfecte informatie!!! Volgende week gaan we er naar toe. Ik ben kunstschilder en beeldhouwer en een van mijn werken heet “5T”. Wordt tijd dat ik dat ga bezoeken!
  5. Mijn vriendin en ik willen komend jaar heel graag een rondreis door Slovenië maken! Heb je misschien ook nog een paar goede tips voor deze reis?
  6. Wij zijn van plan om in april 2019 naar Gambia te gaan maar iets weerhoudt me om te boeken. Het onbekende en de vraag hoe en wat kan/ga ik daar doen enz. Nu ik dit heb gelezen weet ik zeker dat ik morgen ga boeken en contact ga zoeken met deze gids om te kijken of hij beschikbaar is. Top 👍👍👍👍. Thanks voor dit duidelijk overzicht.
  7. Bedankt voor de info. Mijn vraag is eigenlijk als ik met de klok mee reis Vanaf Tel-Aviv. Zie kaart hieronder met de route die ik in gedachte heb. En ik rij door Palestijns gebied van Tiberias naar Massada is de auto dan verzekerd? Ik heb gelezen dat zolang je op de hoofdweg blijft dit geen probleem is. Alleen als je van de hoofdweg af gaat. Is dit een veel bereden route of durft bijna niemand zich hier te wagen ?
  8. Wij hebben besloten om last minute naar Gambia te gaan (lees vertrek over 4 dagen). Nu loop ik toch tegen een aantal dingen aan. Wellicht dat u mij hierbij kan helpen. 1. cholerastempel is dit echt een noodzaak? 2. hoe zit het met pinnen want ik hoor en lees verschillende dingen. Kan dit echt met je MAESTRO kaart of toch verstandig om geld mee te nemen vanuit Nederland? 3. Mocht ik geld mee nemen vanuit Nederland wat is plusminus het budget wat men kwijt is aan een weekje Gambia? 4. Wil graag spulletjes meenemen voor kinderen , is dit aan te raden zo ja; waar kan ik dan zoal aan denken. Heeft u zelf nog tips, hoor ik het ook graag. Wij zijn weer terug uit Gambia. Wat een geweldig en prachtig land is dit. Ontzettend lieve warme mensen. We hebben 2 dagen met Barry een tour gedaan. Niks is te veel of te gek voor hem. Wilde altijd alles naar ons zin maken. We hadden het zo gezellig gehad met hem dat we buiten de trips om nog enkele keren hebben afgesproken.. Wat een lieve slimme hart verwarmende jonge man is hij.Deze jonge verdiend zoveel meer dan een platform. Ik zou hem zo meenemen in mijn koffer! Zeker een aanrader als local guide. *Zo leuk, ik zag Bari tijdens de Nijmeegse Vierdaagsefeesten. Hij was uitgenodigd in Nederland n.a.v. een goed verzorgde reis door hem in Gambia.
  9. Met veel pleier heb ik het artikel gelezen. Wij zouden deze zomer ook graag een rondreis Tunesië willen maken. Welke sites en/of reisbureaus komen in aanmerking voor een goede en betrouwbare rondreis Tunesië?
  10. Gestrand met autopech in de Auvergne ben ik op zoek naar de mogelijkheid om een auto te huren. Ik bezit niet over een creditcard. Ik ben lid van Europe Assistance maar zij werken enkel met agentschappen die met creditcard werken. Kan ik bij u een auto huren om mij te verplaatsen hier tijdens mijn verblijf dat normaal voorzien is tot 5 mei? En kan ik dan met die wagen terug naar België reizen (Hasselt)? Kunt u me vandaag nog contacteren aub? Ik dank u voor uw respons. U kunt me ook per telefoon contacteren.

Barry - Gambia

Reizen 2020

Ik begin mijn reisjaar 2020 gelijk goed, ik ga in januari twee keer naar de sneeuw! En mijn allereerste buitenlandse overnachting wordt gelijk een bijzondere, ik ga namelijk slapen in een iglo in Kühtai. In maart 2019 was ik ook op wintersport naar Kühtai en nu ga ik dus terug. Daarna ga ik een paar dagen van winter wellness genieten bij een luxe wellness hotel in Oostenrijk. Ik ben al eens eerder in de zomer in het Schwarz Hotel geweest en ik ben heel benieuwd hoe dat er in de winter uit ziet. Eind januari reis ik naar de Franse wintersport gebieden La Clusaz en Le Grand Bornand. Hier ga ik iets doen wat ik al heel lang eens wil beleven. Ik ga skiën achter een paard, oftewel skijoering ervaren. Zin in!

Half februari gaat mijn vriend aan zijn nieuwe baan beginnen en daarvoor willen wij eigenlijk nog even naar de zon om te relaxen. Wat het wordt weten we nog niet. Wat we wel weten is dat wij in juli naar Bratislava gaan voor een bruiloft. Daarnaast nog genoeg andere reis ideeën voor 2020 en die zie je in de loop van het jaar wel verschijnen.

Bedankt voor de support!

Allereerst bedankt aan alle lezers die zo trouw mijn blog lezen! En uiteraard ook alle mensen bedankt die via Google zoeken naar informatie en besluiten mijn link aan te klikken voor een dosis reisinspiratie.  En mijn naaste omgeving, bestaande uit familie, vrienden en tegenwoordig dus ook mijn vriend, bedankt voor de support, de steun, het meedenken en het luisteren.

Ik waardeer jullie tips, het begrip als ik er weer eens niet bij ben en de steun om mijn dromen waar te maken. En iedereen met wie ik op reis ben geweest in 2019, bedankt voor de leuke en gezellige tijd en het delen van die waardevolle reismoment. En als laatste, een grote pluim voor alle partners met wie ik in 2019 heb mogen samenwerken! 2020 bring it on en Travel Around With Me…

Nieuwe en oude jaaroverzichten 2014 – 2022

1. Jaaroverzicht 2022
  2. Jaaroverzicht 2021, up- and down rollercoaster.
  3. Jaaroverzicht 2020, anders dan anders maar wel tof!
  4. Alle mooie reis momenten van 2019
  5. Bekijk hier alle reisbelevenissen in 2018
  6. Alle reis avonturen van 2017
  7. De belevenissen in 2016
  8. De reizen van 2015
  9. Terugblik op reisjaar 2014

Waar ben jij dit jaar geweest?